första ritten på video!

I förra veckan red jag dark på första gången på rikitgt i paddoken! några dagar innan  hade jag sadeltränat dark som ni kan se i tidigare inlägg.

När jag kommit upp till paddoken med Dark och skulle hoppa upp på henne, så hörde man hur hon började handas snabbare och ögonen spärrades upp.Jag hade Sussie till min hjälp under tiden, så hon höll Darks huvud nere och framåt när jag skulle hoppa upp. När jag satt upp på henne så började jag skritta på en större volt, och som ni kan se i videon nedan så gick det fort och hon stirrade sig omkring så fort vi gjorde halt. Halten gör jag som vanligt utifån min sits och som jag förklarat innan så måste man vara tydlig till en början, och ta steg för steg: omhållning, sits, tyngre och tynge, och till sist ett tag i tygeln, sedan lättar man när hon väl står still. Det vill till att man är snabb och överdriven till en början så att hon förstår.

Jag försöker även att hålla hennes huvud nere hela tiden, så att hon assosierar det till en avslappnande ställning. Ni vet när hästar står och sover och är avslappnade så står dom alltid med sänkt huvud, då är den låga positionen i ridningen en sak som dom kan känna igen från deras naturliga beteende.



I del två ser ni sedan hur lugn hon blivit utav att jag enbart gjort samma sak hela tiden: huvudet ner och fram, halt och fram igen. Här ser ni också att hon börjar lära sig halten med min sits också. Här behöver jag knappt ta i henne utan min sits lyssnar hon på direkt.



Det var väldigt roligt att få känna på hur hon var och jag blev glatt överraskad när hon lärde sig så snabbt. Hela ritten tog ca 15 min och hon hann lära sig halt och att bli lugn. Väldigt lugn, efteråt kunde hon till och med stå och mysa med mig.

Observera att jag aldrig under hela tiden tog i henne och försökte bromsa henne undertiden hon skrittade som fortast och var som mest stressig. Det enda jag bad henne om var att göra halt och sedan gå igen. Hade jag börjat hålla igen på henne så hade hon bara blivit mer och mer stressa utav att man håller ett konstant tryck i munnen. istället visar jag med min sits att hon skall göra halt, som hon sedan kan göra till en halvhalt som saktar ner farten.

Ha det bra! Jag uppdaterar igen så snart jag kan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0