Rid spö!

Många använder och ser rid spö som ett "vapen" som man straffar hästen med när den inte lyder. Det missbrukas ofta av både barn och vuxna och det dessa människorna inte förstår är att det kan påverka hästarna väldigt negativt.

Jag själv använder aldrig ridspö om jag inte behöver en förstärkning av min skänkel eller en förlängling till min arm. Jag ser ett ridspö som en exta hjälp till att försörka mina signaler. Har jag till exempel en väldigt skänkeldöv häst som ska skolas om till en känslig, så kan man ibland använda spöet till en förstärkning till sina skänklar. Men oftast behöver det bara användas två tre gånger tills att den fattar vad min skänkel betyder. Då använder jag den alltså vid mina skänklar en gång för att få den förstärkning jag behöver, sedan väljer hästen att enbart lyssna till min skänkel för att det är mycket skönare och bättre.

Igår skulle jag träna lite trick med dark. Ska lära henne buga och stegra på kommando så nu har båda jag och hon fått oss en liten utmaning. Jag tog min "armförlängare" med mig ut för att börja träningen, men för att vara säker på att hon inte va rädd för spöet så bad jag sussie vifta med det en bit bort. Dark blev helt panikslagen, hon höll på att springa omkull mig, hon skakade i kroppen och vågade knappt gå nära spöet. Men vi började öva lite att klappa henne med det och dra det lite över henne, till sist gock det bra, men när sussi snärtade lite med det vid sidan om henne igen så blev hon även då jätte rädd. Men vi slutade med att klappa henne med det o dra det över henne igen och då blev hon lugn igen. Så jag har lite att träna henne med där.
Jag vill ju verkligen inte att hon ska vara rädd för något!

Va e de för människor som gör så mot djur? Det gör mig pissförbannad!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0