Sadelträning!

Ja som jag skrev i förra inlägget så blir ju dark väldigt stressad över all sorts hantering. Så det håller jag på att öva bort, så att hon kan slappna av.

Här kommer två filmer från i tisdags. Där ni ser i del 1 att dark inte kan stå still. Vi ber inte henne göra något här utan här visar jag er hur hon är när man enbart rycktar henne.



i del två ser ni hur dark reagerar på sadeln. När den är av, ska på och ligger på. Det som man inte kan se i videon är hur hon tuggar och gapar hela tiden under tiden jag håller på med sadeln, vilket är stress relaterat.
Sussie hjälper mig att hålla hennes huvud rakt och ner så att hon tvingas att känna efter och inte stänga av. På det viset kan hon till sist veta att det inte gör ont.




Detta är dagen efter hon stegrade och var jätte stressad, så här är hon betydligt lugnare än vad hon i vanliga fall är. Vi gjorde på samma sätt i måndags och hon har redan dag två börjat lugna ner sig. Observera att varken jag eller sussie säger ett ljud. Det för att hon enbart ska lyssna till sadelns ljud när man tar på den etc. och för att bidra med ett lugn till Dark!

har ni några videor ni vill dela med er? släng in en kommentar :)

Kommentarer
Postat av: lisa

heej,

älskar din blogg <3

Tänkte bara fråga om du kunde ge mig lite tips?? :)

Har ridit i ca 1 o ett halvt år och ska hoppa för 4de gången på onsdag. Rider ett welsh cob/fullblods sto, hon e ganska het och stark. Vi ska hoppa en två kombination på höjden ca 40cm. Vad tycker du är viktigt att tänka på, främst för att få hästen att inte vara så stark. blir lite svårt att få stopp på henne efter hindret.

tacksam för alla svar

2010-04-05 @ 21:52:18
URL: http://lisauhver.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0