Tips 2

"heej,
älskar din blogg <3
Tänkte bara fråga om du kunde ge mig lite tips?? :)
Har ridit i ca 1 o ett halvt år och ska hoppa för 4de gången på onsdag. Rider ett welsh cob/fullblods sto, hon e ganska het och stark. Vi ska hoppa en två kombination på höjden ca 40cm. Vad tycker du är viktigt att tänka på, främst för att få hästen att inte vara så stark. blir lite svårt att få stopp på henne efter hindret.
tacksam för alla svar"

Har fått en ny fråga angående hoppning och het häst.

Jag brukar alltid undvika att säga att en häst är het, innan jag till 100% vet att hästen inte har ont någonstans eller om hästen är stressad av en annan anledning.

När jag hade ridit Petra ett tag och skulle börja hoppa, så var hon väldigt stressad och stark vid hinderna, och även efteråt, stoppsträckan var även här väldigt lång. Jag började att rida mot en "kombination" med två hinder, ca 20cm högt, i skritt.  Jag var väldigt noga med att hon var rakställd mot kombinationen och hade en lång startsträcka. På startsträckan gjorde jag som så att jag gjorde halt, ryggade skrittade tre steg och gjorde samma igen. På detta vis kunde jag kontrollera henne innan hindret i skritt då hon från början ville rusa mot det. Hon lärde sig då att det är jag som bestämmer tempot och hon hade all uppmärksamhet på mig och mina hjälper. till sist skrittade jag över första bommen och gjorde halt mellan de två hindren, stod still i ca 3 sekunder och sedan skrittade vi öven den andra, och gjorde halt direkt efteråt.
När jag hade gjort denna procedur ett längre tag och kände att hon lyssnade bra så tog jag allt i trav, precis samma sak, och sedan i galopp. Under tiden höjde jag inga hinder utan lät allt vara så enkelt och så lite skrämmande som möjligt.



Det som är viktigt med denna är att göra hindret till något positivt. Jag förlängde halterna i kombinationen längre och längre, så att hon verkligen kunde känna att det var skönt och avslappnande att stå mellan dessa två hinderna som innan var väldigt stressande för henne.

Om du inte har möjlighet att rida på detta vis så tycker jag att du ska be att få ta det i väldigt lugn och sakta trav. komma med en halt när du rider mot hindret, även mycket halter och tempoväxlingar när du rider fram. sedan är det viktigt att du tittar framåt så att du kan fånga upp hästen när du landat efter kombinationen. Sätt ett mål där du skall göra halt efter kombinationen, och tänk på att stopsträckan inte får vara för kort så att du slipper att dra och slita hästen i munnen. när du sedan gjort halt där några gånger så kan du börja korta stopsträckan mer och mer.  

Det andra som är väldigt viktigt är att man själv hela tiden är lugn och ger bra eftergift. Ingen häst känner så starkt förtsoende för någon som sitter och är frustrerad och arg på ryggen. Utan ta allt i den tid det tar, en dag eller en hel vecka, så ska du se att du kan hoppa den kombinationen i vilket tempo du vill och ha en glad häst.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig. Om jag kommer på fler tips uppdaterar jag här! Lycka till på hoppningen Lisa! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0