Galopp

Vänster Galopp:

Vänster varv är det "lätta" varvet för Dark. Hon håller sig lugn och balanserad och känner ingen press. I filmen nedan har jag precis fattat galopp, hon går sänkt och bär upp sig själv. Hon lyssnar jätte bra på sitsen och gör halv halt när man ber henne. Här höll hon sig lugn under hela tiden:



Höger Galopp:

Här ser ni galoppen i höger varv, det vill säga Darks "svåra" varv. Här går hon sänkt men, drar iväg mer än i vänster varv. Jag tror att det är så på grund av att hon är stel, hon har gått fel så pass länge och hon behöver musklas mer i detta varvet. Men det går absolut inte helt åt skogen, men målet är att hon lyssnar lika bra som i vänster, och det kommer hon att göra när hon är mjuk och mer musklad.

Ett fel jag och sussie kom fram till att jag gjorde var när vi galopperade. När jag ska säga till henne att sakta ner, när hon inte lyssnar på sitsen, när jag tar i tyglarna, så tar jag upp händerna, och Dark drar upp huvudet. Då tar det längre tid för henne att verkligen komma ner i tempo, eftersom att hon tappar balansen när hon måste höja huvudet. Så jag testade att galoppera en gång till, med händerna vid sidorna, långt ner. Då saktade hon tempot, och hon sänkte sig ännu mer, hon fick upp ryggen ordentligt, och hon slappnade av. Så det är så jag ska göra framöver, det gjorde jag i början på Petra med, men allt eftersom kunde man ta upp händerna, och det har blivit en vana. Men det va inga problem att sänka dom så jag kör på :)



Kommentarer
Postat av: malin

Oj va bra det går med dark vilken skillnad det har blivit sen första filmen på henne.Har du någon hästutbildning ?Du är ju så himla duktig

2010-08-01 @ 22:18:06
Postat av: Heidi

Fin ponny/häst.

Det ser lugnt och harmoniskt ut inget stressat tempo.

Ett tips är dock att försöka tänka på den lodräta sitsen, du hamnar lite i stolsäte. Samt så ser det ut som att du inte kommer ner helt i sadeln utan "bumpar" lite.



Bra att du berömmer hästen när den gör det bra, men när du lutar dig framåt för att klappa på halsen får det lite fel effekt, hästen ökar tempot går emot tygeln, du börjar korrigera och lutar dig bakåt och drar i munnen.. = inte det som var din mening från början.

Istället räcker det med att bara lätta lite snabbt på innertygeln och berömma med rösten.



Sen när du ska få stopp på hästen behöver du inte luta dig så mycket bakåt och spjärna mot i stigbyglarna. Sätt dig helt enkelt rakt över hästen slut till lite lätt med låren, man ska inte behöva stanna hästen genom att dra och slita i tygeln..



Jag hoppas du tar min kommentar som possitiv kritik och vänder den till konstruktiv kritik =)

Vill inte klanka ner på dig eller så, utan endast komma med lite välmenade tips, så ridnigen blir till det bättre.



Lycka till =)

2010-08-02 @ 23:54:23
URL: http://balee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0