Hantering!

För mig är hästens förtroende det viktigaste i mig och hästens relation. Man ska känna sig säker med sin häst, och hästen med sin ryttare. Att behandla en häst med respekt, utan slag, skrik och annat våld är självklart. När en häst står och skrapar i stallgången så kan folk ta fram spön och skrika sig till att hästen skall sluta, slag och skrik ger mer intryck av våld än respekt. Är man ledaren över hästen så kan det räcka med att backa hästen, istället för att hästen ska vara rädd för att göra något fel och få en smäll, det ger till sist inner stress och hästen blir till sist ännu värre.

Dark är väldigt "rädd" för att bli lämnad själv i stallet. Har jag ingen annan häst med mig i stallet, och det bara är jag och hon är hon lugn, men så fort jag går mot ytterdörren eller utom synhåll, börjar hon gnägga och skrapa. Hon vill helt enkelt att man inte skall glömma kvar henne där själv. Men för att lösa detta började jag att gå mot dörren, hon började skrapa, jag stannade med ryggen mot, och hon fortsatte skrapa. Jag stog där och väntade tills att hon slutade skrapa och då gick jag till henne. Så tränade jag så några gånger, och skrapandet minskade hela tiden och till sist så skrapade hon inte alls. Utan hon visste att jag skulle komma tillbaka baka hon var lugn och stod still.

Man får testa sig fram på olika sätt. Nu står Dark snällt i stallet och börjar endast skrapa om jag är borta en längre stund för att tex springa på toa etc. Jag har provat att ställa någon annan vid henne när jag går iväg och ska vara borta lite längre, men hon skrapar ändå, och så fort jag dyker upp nära henne slutar hon. Hon vill vara säker på sin omgivning och blir osäker på de hon inte känner. Hon är väldigt flockberoende! Vilket får mig att undra hur förra ägaren behandlat henne.. har hon stått själv länge?

Men nu är hon lugn och det går bra att ställa upp henne. Hon är verkligen superduktig och lär sig snabbt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0