Förståelse

Tack Heidi för din kommentar :) Vill bara förklara hur jag rider så du förstår mig med! Dark har precis blivit "en lugn och Harmonisk häst" sedan hon kom till mig från sina förra ägare. Hon rids inte på ett klassiskt sätt, utan ett sätt som är mer inspererat av western. Jag tackar för kommentaren och är jätte glad att du vill hjälpa :) På så vis kan vi allihopa hjälpa och förstå varandra!

"Fin ponny/häst.
Det ser lugnt och harmoniskt ut inget stressat tempo.
Ett tips är dock att försöka tänka på den lodräta sitsen, du hamnar lite i stolsäte. Samt så ser det ut som att du inte kommer ner helt i sadeln utan "bumpar" lite.


Bra att du berömmer hästen när den gör det bra, men när du lutar dig framåt för att klappa på halsen får det lite fel effekt, hästen ökar tempot går emot tygeln, du börjar korrigera och lutar dig bakåt och drar i munnen.. = inte det som var din mening från början.
Istället räcker det med att bara lätta lite snabbt på innertygeln och berömma med rösten.

Sen när du ska få stopp på hästen behöver du inte luta dig så mycket bakåt och spjärna mot i stigbyglarna. Sätt dig helt enkelt rakt över hästen slut till lite lätt med låren, man ska inte behöva stanna hästen genom att dra och slita i tygeln..

Jag hoppas du tar min kommentar som possitiv kritik och vänder den till konstruktiv kritik =)
Vill inte klanka ner på dig eller så, utan endast komma med lite välmenade tips, så ridnigen blir till det bättre.

Lycka till =)"



Stolsitsen kan jag ju förklara som så att mina knä inte pallar trycket från ridningen riktigt än. Dom är skadade och jag får egentligen inte rida men kan inte hålla mig ifrån det :) Så jag kan inte riktigt rida som jag brukar om man säger så, men jag gör mitt bästa!

Efter jag klappat henne, var min mening att sakta av, och Dark som inte har blivit riden så länge av mig är inte lika känslig för sisten som andra hästar jag tränat. Så det är det jag gör, jag sätter mig i sadeln, sitter till, håller om, sitter till hårdare och lyssnar hon inte då på detta så tar jag i henne tills att hon saktar av, på så vis lär hon sig att det är mycket enklare med att lyssna på min sits direkt. "Drar och sliter" i munnen vill jag ju inte påstå att jag gör. När hon saktat av eller gjort halt lättar trycket och hon får en eftergift. Slita och dra kan jag tycka menas som att man drar och drar och inte får ut något av det, och man ger aldrig efter. Jag håller tills att hon går som jag vill, om hon nu e inte lyssnar på min sits och direkt efter det får hon en eftergift.

Det här med halten är så, att dark inte är så känslig än att hon enbart lyssnar på mina lår utan hon är i upplärningsfasen, i skritt går det galant, men i traven så måste jag vara extra tydlig så att hon förstår direkt, men självklart är det inte så jag kommer sitta sen, utan allt kommer ju styras med små enkla signaler när hon lärt sig och blivit så känslig jag vill ha henne. O här igen, tar jag i henne på grund av att hon inte lyssnade på min sits som jag försöker med först och främst.


Det är många som inte förstår hur jag rider, i alla fall inte de som hoppar eller rider dressyr. Utan min "ridstil" är efter western stilen, och allt går ut på att ge hästen ett val. Lyssna på första förhållningen till att göra halt (sitsen) eller andra (sits + lår) eller tredje (sits + lår håller om starkare och starkare) eller fjärde ( ett snabbt men bestämt tygeltag) som får hästen att göra halt. Vilket föredrar den? Jo det som är lättast för den själv, dvs. steg 1! Så det är såhär utlärningen fungerar och den är ganska så logisk :)



Kommentarer
Postat av: isabella

sv: tacktack :D:D

2010-08-03 @ 21:55:35
URL: http://isabellaf.se
Postat av: Heidi

Kul att du tog min kommentar som konstruktiv kritik, det var också det som var min mening och jag hoppas att du kan använda mina råd till det possitiva i ridningen =)



Vad ponnyn har varit med om i sitt tidigare hem och hur den har ridits har jag ingen aning om, men med ett nytt kärleksfullt hem så ska det nog bli riktigt bra ändå.



Ridmässigt är det aldrig försent att återvinna ett förtroende hos en "felriden" häst bara man är tydlig i sina hjälper och sitter korrekt på hästen så att man inverkar korrekt, annars blir hästen bara förvirrad.

Sen är TÅLAMOD = Nyckelordet ;-)



2010-08-04 @ 08:45:41
URL: http://balee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0