Tips 1.

Igår fick jag in en första fråga från en tjej som kanske skall börja rida en häst:

Frågan lyder:
Jag har en fråga.:P.. Jag ska kanske börja rida en häst som är väldigt konstig i sättet.. Om man försöker att jobba med henne så börjar hon stegra och om man ska galoppera så måste man typ släppa tyglarna o hallå sig i sadeln man kan liksom inte kontrollera farten så mycket och hon klarar inte av att gå i en padock hon trycker sig ut mot staketet och så när man rider med andra så går hon jätte långt bakom, hon vill absolut inte gå nära andra hästar. Men i hagen går det bra.. Skulle jätte gärna få lite tips på hur man kan göra för att "bättra" henne:)

Jag kan tänka mig att många kan känna igen sig i detta fallet, då man har en stressad häst som man knappt kan ta i etc.
Jag kan svara efter min egen erfarenhet, och mitt första tips skulle vara att, du innan du sadlar och tränsar i stallet, känner igenom hela hästen. När en häst stegrar, är svårkontrollerad och stressad så tyder det oftast på att hästen har ont någonstans. Det är då väldigt viktigt att du känner igenom hästen du skall rida regelbundet. De ställen som är viktigast är. Manke, rygg (bakre sadelläget), underhals och bakbenens innerlår. Bilden förklarar bättre:



Är den då öm och reagerar när du känner igenom hästen, så har den antagligen ont. Hästar stegrar även ofta vid tex kotledsinflammation. Böjprov visar om hästarna har kotledsinflamation med det utför veterinären, men ser du dock att din häst är svullen i frambenen så skulle jag kolla upp det med veterinär och böjprov.

Eftersom att hästarna inte kan prata med oss och tala om vad som är fel så är stegring och stress ofta ett sätt för dom att tala om att något gör ont.

Om fallet inte är så att hästen har ont någonstans så skulle jag börja arbetet i paddoken i skritt.
Ta med ett dressyrspö när du rider och håll det på den sida om dig som du har staketet. Trycker då hästen mot staketet så använder du spöet mot bogen på ett irreterande sätt på hästens bog samtidigt som du styr ifrån staketet. När hästen då slutar dra mot staketet, slutar du direkt att använda spöet och slappnar av i hela kroppen, fortsätt då bara rida rakt fram. Men så fort hästen drar mot staketet igen så gör du samma sak: "irreterar" med spöet, styr från staketet med hela din kroppstyngd och ledande tygerltag, och så fort hästen slutar trycka utåt så slutar du att irretera och slappnar av i hela kroppen.
Det är väldigt viktigt att man svarar direkt när hästen gör fel och svarar direkt när hästen gör rätt. Då kommer hästen förstå att det är "skönare" att gå där du vill istället för att ha någon som irreterar och bankar och dra i den.

Det här med galoppen får man ta från grunden även här i skritt. Börja med att träna att göra halt med din sits, och för att din häst skall kunna förstå dig måste man vara tydlig och snabb: sätt dig ordentligt tungt på rumpan bak i sadeln och fram med skänklarna och håll om hårt runt hästen, lyssnar inte hästen då försöker du att sitta till tyngre och hålla om hårdare, lyssnar hästen inte då tar du till det tredje steget, då tar du, samtidigt som du sitter och håller om så hårt du kan, i tyglarna och håller dom sträckta och stannar hästen med dom. När hästen väl stannar slappnar du direkt av i hela kroppen och släpper direkt tyglarna. stå still i några sekunder i början och förläng det sen när du känner att hästen kan stå still en längre tid.

Med detta lär du hästen att det är lättare för den att lyssna till sits istället för att bli dragen i munnen, för sen när du kan glöra halt helt utan att ta i tyglarna i skritt, så kan du börja göra samma sak i trav och sedan i galopp. Och istället för att göra halt då så gör man det lite mindre starkt och då blir det automatiskt en förhållning.

Det går hyffsat snabbt att få hästen att förstå detta, det handlar om att ryttaren måste vara snabb och ge en bra eftergift. Eftergiften ska helst vara överdriven till en början så att hästen snabbt känner skillnaden mellan rätt och fel.

Det där med att den inte villgå nära andra hästar kan bero på att den är låg i rang
och visar hög respekt gentemot dom anda. i hagen är det ju hästarna själva som styr, men i paddoken är det människan, och det är två helt olika språk.

Kom alltid ihåg att det är sättet man rider på som påverkar hästen och var uppmärksam på de olika signalerna hästen ger dig. Jag skall försöka att få till en snabb film som instruerar det jag nyss skrivit i morgon. Det får nog bli Petra som blir den första filmstjärnan :)

Jag kom på en annan grej. Om hästen inte vill bli tagen i över huvudtaget, så kolla munnen på den så att det inte sitter en vass vargtand och skaver i munnen!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för tipsen:)

2010-02-18 @ 21:46:33
Postat av: emma

hej jag undrar hur jag kan övertala min moster sussi att köpa en häst till mig jag har haft en häst förut som jag växte ut jag älskar att rida men har ingen häst!!

2010-02-21 @ 20:44:43
URL: http://emmflemmmmma.blogg.se/
Postat av: Caroline

hej jag undrar hur jag kan övertala min moster sussi att köpa en häst till mig jag har haft en häst förut som jag växte ut jag älskar att rida men har ingen häst!!



SV: Hej Emma! Jag tror du får be snällt, och säga till henne att du absolut inte klarar dig utan en liten ponny!

2010-02-25 @ 12:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0