Den 12 januari - 2010

Detta datum kom Dark Angel tillbaka till skåne, till mig.

Med ögon som håller på att hoppa ur huvudet, med en kropp som ömmar så att man ej kan rykta henne, vartenda revben är synligt, aggresiv när man sätter på täcke, underhals större än störst, hungrig och törstig som en varg! Detta är vad jag sett av Dark sedan i tisdags, och i råga på allt detta har hon antagligen kraftig urinvägsinfektion!

Idag skulle jag rykta henne.. Jag började med att ta av stalltäcket, hon högg, stampade och drog bak öronen bara jag rörde täcket, efter ett litet tag då jag lirkat lite med henne lugnade hon sig lite. 
Sedan var det dags för rycktning, med en vanlig, långstråad borste, ryggade hon undan för mina ryckttag, på hals, rygg och bakdel. Alltså hela kroppen. Jag och Sussie kände även igenom hela henne när hon kom, och hon har ont från manke till svans, underhals och på insida bakben. Så jag inväntar kiropraktern, som har hjälpt många av de hästar jag har ridit till/in.  

I morgon ska jag ringa dit veterinären för urinvägsinfektionen jag tror att hon har. Hon vill kissa hela tiden men det kommer enbart lite, lite urin. Hon har ju dessutom gått på lösdrift i två månader innan hon kom till mig, vilket kan bidra till det hela.
Hon sov som en stock första natten hemma i stallet, hon åt och drack som om hon inte sett mat och vatten på en evighet. Nu tre dagar senare ser hon piggare och mer mätt ut, och hon har även börjat bli kompis med dom andra hästarna.

Innan hon går att rida måste kotledsinflammationen vara helt läkt och det ömma i kroppen borta. Det är mål nummer ett, när det sedan är nått går vi vidare.

Detta är början på våran relation och rehabelitering, och jag tar allt i steg för steg, och ser till hennes hälsa i första hand.


Dark då man bara lägger handen på täcket:



I stallet efter lite skön avslappnade massage:


Dark med sina nya kompisar i hagen:

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0