Historien om Dark Angel!

För cirka 4 år sedan sålde jag min d-ponny, som var en import från Polen. Ett vackert fullblodssto med huvudet på skaft! Tyvärr var det så att under den vackra ytan gömde sig en stressad och rädd häst, som gått löp någonstans på europas galoppbanor. Dark Angel var hennes namn och tyvär blev denna tjej för svår för lilla mig, som inte var van vid problem hos en häst som denna.

Vi köpte henne när jag skulle fylla 14 år och jag var jätte lycklig för henne, jag fick till och med ge henne namnet Dark Angel. Hon var inte som någon annan häst jag provridit, hon hoppade jätte fint och bra, hon var lite stressad men det gick att rida bort, sa försäljaren.

När jag haft hemma henne i ca 1-2 månader, började hon bete sig väldigt konstigt.. Hon reste sig bara vi skulle börja trava, rygga eller hoppa.. Hon blev mer och mer stressad, och jag började förstå att allt inte stod helt rätt till, jag red henne tre gånger i veckan, för att lära känna henne, och det var inga långa pass.. När paniken kröp sig på henne såg jag även att frambenen började svullna.

Mamma och pappa ringde veterinären för att komma ut och kolla benen, det gjordes böjprov och det klämdes och kändes, men det visade ingenting. Jag började smörja benen på henne med arnica gel och lindade benen om nätterna. Red enbart någon gång i veckan för att svullnaden skulle lägga sig och det gjorde den...


Jag började rida för en dressyr och hopp tränare för att kunna hantera henne bättre, mitt mål var ju att jag en dag skulle kunna ta mig ut på hopptävlingarna. efter några träningar fick både jag och dark mer förstående för varandra och stressen minskade något..

Men hon var fortfarande för svår för lilla mig!

Sedan bestämde vi oss för att sälja henne till någon som kunde rida henne så att hon blev lugn, och det gjorde vi. men det visade sig att de inte gjorde det bättre än jag.

Idag fyra år senare, ligger det en annons på hästnet om att den d-ponny måste säljas akut annars slakt, detta kollade jag upp och det visade sig vara min gamla Dark Angel, helt sönderriden och precis behandlad för kotledsinflamation.

Jag köpte henne direkt. idag känner jag med mina erfarenheter av rehabelitering av hästar, att jag även kan fixa till Dark Angel, fri från smärta och stress. Jag har lyckats ett flertal gånger innan med andra, och nu ska jag även göra det för henne!

I denna bloggen kan ni följa mitt arbete med henne i både bild, text och film. Och jag hoppas även att ni tar nytta av informationen jag ger er, detta kan rädda många stackars ponnyer och hästar där ute med liknande problem!

Det är dags att låta min ängel få njuta av det goda livet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0