Kontroll

Nu har jag satt ihop en snabb skitt i paint, en bana som kan vara bra, när man vill lära sig att kontrollera hästen mellan hinder.


Ja som ni kan se så är det mycket avbrott från trav till skritt, halt och rygga. När jag rider fram hästar som är väldigt fram så brukar jag alltid värma upp med att trava några steg, skritta, trava några steg, skritta, trava några steg, göra halt och rygga. Detta skiftar jag emellan och till sist har hästen full koll på dig på ryggen. Sedan när jag känner att det ärmig hästen lyssnar på så fattar jag galopp, även där några språng sedan trav etc! 

Samma sak gäller med denna övningen, allt gå ut på att hästen ska lyssna på dig, det är du som ber den hoppa hindret, gå över bommen, eller sakta av. Allt går ut på att det är ryttaren som bestämmer takt och tempo, och hästen lyssnar till dig. 

Detta tränade jag med petra flera gånger innan jag skulle hoppa en bana på högre hinder, viktigast för mig va att jag skulle ha full kontroll på denna övning innan jag hoppade något större, på så vis slapp vi att ha dragkamp genom banan, riva eller vägra, och både jag och Petra gick hem glada med bra självförtroende efter träningen!

Har ni några frågor om denna övning så fråga gärna :) 

Kommentarer
Postat av: isabella

sv: okej ska tänka på det, tack för tipset :D

2010-07-30 @ 17:24:29
URL: http://isabellaf.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0