Petra, en riktig tungviktare!

I förra veckan red jag på Petra, så att sussie kunde filma Pretender när han travar så fint. Steget han har är bra :) ett plus i kanten. hehe.

Men under tiden vi stod still, tetsade jag allt möjligt på Petra, hur långt bak man kunde sitta på henne (jag red utan sadel) om man kunde stå upp, ligga ner, rida baklänges ja mm. Roligt va det o hon accepterade allt, och tyckte nog att jag inte va till alltför mycket besvär. Då kom jag på ideén att den måste gå att rida två på henne.

Så lite senare på dagen när jag träffade ronja, frågade jag henne om hon velat testa rida med mig på Petra. Yes, hon va på. Så dagen efter åkte vi upp i stallet, ronja hade även med sig sin tjejkompis sofie, också en hästtjej :) Så jag brjade rida Petra, sedan hoppade ronja upp bakom mig. hehe Petra brydde sig inte alls! Så vi testade att trava. Det gick det med, men om ronja tappade balansen så gjorde jag det med. hehe Sedan slängde vi upp sofie också. Petra gjorde inget alls mer än att gör halt några gånger. Så där red vi.. tre stycken på petra utan några problem. :)

Ronja och Sofie fick även prova rida Petra efteråt, även då utan sadel och i alla gångarter. Sofie tyckte det va en stor häst hehe, och ronja hade en skön stil i traven ;) hehe De båda klarade av henne bra och allt gick lugnt tillväga!

petra har verkligen blivit en lugnare dam, tar livet mer med ro, och stressar inte upp sig längre! Det är bara bra, speciellt att hon va lugn när andra red henne. Men så e det. Man ska inte behöva longera sin häst för att den stått i en vecka, den har inte samlat energi till tusen för det, utan den ska kunna va lugn även då. Så tänk på det, har man inte ridit på en vecka och hästen rusar omkring när du väl rider... då e det något fel!


jag och ronja


Sofie, ronja och jag! alla ser helnöjda ut :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0