Äntligen!

Nu är jag precis hemkommer från stallet. Jag har mockat alla fyra boxarna, strött ny halm, lagt in ensilage, gett nytt vatten, lagt upp kraftfodret och sopat hela stallgången. Allt detta gjorde jag innan jag började med Dark!

Jag tog in Dark i stallet och började rykta henne. Kände över henne om hon fortfarande hade ont i ryggen och hon visade ingenting! Bra va? Jag ska ta ut kiropraktern en gång till för att se så allt sitter där det ska så inga kotor trillat tillbaka.

Sedan va det att ta fram longer selen och två longerlinor sen va det bara att börja tömköra. Jag är ju verkligen inte speciellt bra på det, men jag gjorde så gott jag kunde, och jag tror att jag gjorde rätt i alla fall. Jag började med att skritta dark fram och tillbaka på grusvägen med sänkt huvud, inga problem. jag gjorde halt och ryggade henne också och hon behöll lugnet. Sedan kom traven... Jag började smacka på henne och huvudet flög upp direkt och man såg på henne att hon tyckte att det var jätte jobbigt. Stressen kom och hon steppade mest på sidan till en början. Men jag fortsatte att försöka få ner huvudet och smacka på henne och till sist gick det bra, allt föll på platts när hon fattade att det inte var någon som tryckte eller drog i henne. Så hon travade sakta och lugnt en vända sen avslutade jag.

Jag tycker det är väldigt viktigt att sluta i ett skede då allt går bra. Jag visade Dark att när hon slappnade av och gick fram som hon skulle så var allt frid och fröjd, och sedan bad jag inte henne göra mer. Då tar hon med sig denna upplevelsen i huvudet till nästa gång och tänker tillbaka på att, det inte var jobbigt och gjorde ont så då tar hon inte min framåtdrivning till trav negativt!

Så tänk på det allihopa. Avsluta alltid när det går som bäst så att eran häst får en positiv upplevelse av övningen.

Sedan tog jag in henne i stallet plockade av henne allt och sedan var det för henne att komma ut till kompisarna igen.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0