Mental träning!

Idag efter praktiken åkte jag till stallet direkt.. mockade till dark och precious och sedan tog jag in Dark för att träna henne med sadelt.

Saken är den att Dark blir stressad för all sorts beröring, hon kan inte njuta av att någon kliar henne, eller att man klappar och myser med henne. Det kryper i hela kroppen på henne så fort man rör henne och hon trampar runt i stallgången. Hon har ett väldigt litet förtroende för människor och hon reagerar genom att bli stressad och blockerad, hon vill bara hitta ett sätt att kunna ta sig därifrån.

Klappar man henne i boxen är hon betydligt lugnare, så det är i stallegången hon alltid vetat att något ska hända, att nu ska hon bli riden med öm rygg. Detta har satt sig långt in i psyket på min ängel så att det ska ju jobbas väck nu!

Jag brörjade med att rykta henne. Jag hade sussie med som stod rakt framför Dark, som tvingade henne att titta rakt fram och blockerade hennes väg fram. För när Dark blir stressad så letar hon ett sätt att ta sig ur situationen oc det gör hon genom att titta på sidorna hela tiden. Genom att då tvinga henne titta rakt fram och förbjuda henne att gå så tvingar man henne att känna efter av vad som händer. Då blir hon mer medveten om vad som händer och ryktingen va ju inte så farlig så hon lugnade sig ganska fort.

Sedan var det dags för sadeln. Samma sak här sussie såg till att hon hade rakställt huvud, och inte kunde gå någonstans, och detta bara genom att styra hennes huvud rakt hela tiden.

Hon bits och trampar runt en massa bara hon ser sadeln.. så jag la endast på den, sedan fick den ligga där i tio minuter och jag klappade henne överallt. Hon började lugna ner sig lite efter ett tag. och då kunde vi få henne att hålla huvudet lågt och slappna av. Det gick ungefär 10-15 minuter så slappnade hon av. sedan skulle vi spänna sadelt i första hacket vilket var jätte löst! DÅ smög paniken på igen, men efter ytterligare 10 minuter va allt lugn igen och vi tog av sadeln.

Så kännde sussie över henne en sista gång och kände knutor vid sadlejordsläget... när sussie drog handen över det vände Dark från dag till natt och försökte springa ut, jag lyckades hålla kvar henne och vände upp henne igen, både jag och sussie visade lugn under hela tiden, då kunde inte sussie ställa sig bredvid henne alls utan hon hade panik!

Då vänder vi henne bort från dörren och försöker få ner huvudet på henne igen men då får hon panik igen och reser sig och slåt huvudet i takbjälken, vilket nog gjorde ganska ont. Men ändå reser hon sig en gång till och slår i igen, så blev hon nog ganska chockad för hon stod helt pall sen och vi kunde försikitgt igen ställa oss bredvid henne och hålla hennes huvud rakt. Då slappnade hon av igen och hon kunde till sista gå ut.

När vi gjorde detta var både jag och sussie cool lugna men ändå får hon panik och blockers utan att vi egentligen knappt gör någonting, det enda vi ber dark att göra är ingenting. stå stilla och slappna av. Snacka om att idioterna jag köpte henne av har totalt förstört Dark. Jag tycker så synd om henne!

Så detta var övning ett och denna övningen ska jag göra var dag så att hon till sist litar på all beröring och sadeln!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0