Galopp

I förrgår galopperade jag för första gången på dark sedan jag började rida henne. Jag började ridpasset med att stretcha henne ordentligt så att hon blir mjuk och elastisk. Sedan travade jag och tränade lite halter. Nu stannar hon mer direkt när man säger till henne, och jag behöver inte ta i henne alls.

Jag testade att fatta galopp när hon gick som lugnast i traven, de första varven gick lite fort men när jag sagt till henne en gång för alla så saktade hon ner tempot och sänkte sig! Hon lär sig snabbt och lyssnar jätte bra!

Jag red även henne igår. Enbart i skritt och mycket stretching. Hon har lättast att gå i vänster varv, medans hon är stelare i höger, så det stretchar jag ut försiktigt. Men i slutet av passet (15 min) så tyckte hon inte att det var så jobbigt längre utan blev mycket mer mjuk och smidig.

När jag skulle gå hem med henne så ställde jag upp henne i paddoken, gock tio meter bort och "kallade" på henne. och hon kom. och jag höll inte alls i henne på hemvägen utan hon gcik snällt bakom mig hela vägen. När jag gick för långsamt så puttade hon fram mig. hehe!

Sånt här blir man lycklig av, att se sin häst lita på en fullständigt och ha kul, när allt varit så svårt för henne innan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0