Stel

I söndags bestämmde jag mig för att rida dark igen. Jag tog upp henne i paddoken och började rida. Hon tågade på i skritt lugnt och sansat, lyssnade på mina hjälper vad gäller halt och rygga. Hon ör väldigt väldigt känslig så att det är inte mycket man behöver göra för att få henne att föstå snabbt! Jag testade att trava i de båda varven, och hon gick knackigt fram. Hon tog korta steg och blev lite stressad, fast att jag inte bad henne göra något mer än att sänka huvudet, och det behövde jag bara be om en gång sedan gick hon där.

Men i alla fall. Både jag och sussie kom fram till att hon måste vara väldigt stel. Kiropraktern som knäckte loss henne i bogarna och halsen, sa att det suttit fel i flera år. Så därav är hon nog stel.

Så jag började med att försöka få henne att lyfta benen högre genom att skritta över en upphöjd bom. Och det gick väldigt bra, hon stressade inte upp sig alls. Sedan la sussie en bom ca fyra meter bakom den första och det gjorde att Dark vägrade gå över den första. Hon blev stressad av att bara stå stilla framför bommen som vi gått över ett antal gånger, när det låg ännu en bom bakom. Men jag stod kvar. lotsades att det regnade när hon backade och va rädd. Till sist gick vi över första, stannade mellan dem, och gick över andra. Så gjorde jag några gånger och det gick till sist bra, hon brydde sig inte om dom sedan utan hade förstått at det inte alls var farligt!

Efter det gjorde jag lite skänkelvikningar, framdelsvändningar, böjde henne åt alla håll så att hon fick stetcha ut sig lite. Efter det travade jag igen och hon var cool lugn och det gick mjukt och fint. Jag höll inte i tyglarna utan lät henne gå, och sedan saktade jag av till skritt utan att ta i henne. Ingen stress ingen panik, och huvudet sänkt hela tiden!

Jag är så stolt över henne. Så fort jag bevisat för henne att det inte är farligt eller gör ont så släpper hon det och kan slappna av! Hon blir bara bättre och bättre!

Bilder kommer här:


Lugn och avslappnad. öronen fram, lugna ögon och lågt huvud.


låg form är A och O i Darks träning. Nu behöver jag inte säga till henne mer än en gång att sänka sig.


Mega hindret! hehe högre lyft med benen var syftet med att skritta över den. Det gjorde hon i lugn och ro!

Det går förvånadsvärt snabbt för henne att lugna ner sig. Ingen stress alls. och om hon blir stressad så får man bort det väldigt fort!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0