Det ska gå fort!

Dark är ju en lite speciell dam som ni alla kanske förstått. En sak med henne som kan vara lite problematisk är att hon på mornarna ska ut snabbt! I början skrapade hon hela tiden tills att man öppnade dörren o då skulle hon bara ut!

Men hon är betydligt lugnare nu o lyssnar bättre, men jag tränar henne hela tiden ändå. Man måste repetera för hästarna så att dom inte får en chans att trilla tillbaka till gamla vanor.

När jag ska gå ut ur boxen med dark gör jag så att jag öppnar dörren, låter den stå vidöppen. backar Dark innan hon tänker fram över huvud taget. (alltid ett steg före) sedan tar jag henne med mig sok om vi ska gå ut. men då går jag bara med henne så att halva hon är utanför och då backar jag henne tillbaka till där hon stog.

När jag då backar henne så går jag emot henne hårt och bestämt för att markera för henne att jag är ledaren hon skall följa. Så gör jag så några gånger... Sedan går jag ifrån henne och visar med hela mitt kroppsspråk att hon inte skall följa med. Då öppnar jag ytterdörren.. går tillbaka till Dark ber henne följa med mig halvvägs till utgången och sedan backar jag henne några steg så att hon står i gången. går fram mot dörren utan henne tillbaka och sedan ut med henne. precis utanför backar jag in henne igen, och sedan ut i hagen.

Med detta vinner jag hennes koncentration på mig. Hon vet om att jag kan komma mot henne, antingen ivägputtande eller följande, så hon måste hela tiden läsa mina signaler för att kunna göra som jag ber henne om och därav släpper hon springet ut och visar respekt för ledaren. Precis som det funkar i en flock. Får man komma in eller inte?




Kommentarer
Postat av: Anonym

De ska jag nog träna på med Raski.

Hon sparkar i box dörren som en jag vet inte vad.

Och de låter ju högt, och de gör även dom andra hästarna med.

Men hon kan göra de även när dom kommit in på eftermiddagen o hennes lunch hö är slut.



Då får hon ändå en stor giva lunch hö och mindre på kvällen för att hon ska vara lite mer syssel satt på dagen när alla är i stallet typ.

Och vid 9 på kvällen får hon lite mindre typ 2-2½ kg för då släcks de ner och blir natti natti för dom.



Sen har hon halm o pyssla med under natten.



Men ska nog träna på de där, lät som en bra övning att visa vem som är ledaren och att dom ska lyssna o följa en. :)

2010-11-16 @ 19:18:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0