En fråga och ett svar.

Jag har fått en fråga från Amanda som har lite problem med vardagliga "irritationsmoment" mellan henne och hästen.

Jag rider en häst som hatar att ha på sig grimma, varje gång jag kommer till honom i boxen med grimma i hand så börjar han åla sig, kasta med huvudet och snurra runt, han fullkomligen VÄGRAR. Det tar en massa tid och lockande, dagligen. Har du något tips på hur jag kan få honom att tycka om grimman, eller iallfall acceptera den och lita på att den kommer av igen och att det inte är något jobbigt?

- Detta låter som ett problem som skulle lösas på samma sätt som att man lär en häst få på sig en sadel. Det man hela tiden måste ha i tankarna och som mål är att visa hästen att det ej är någon fara och att visa hästen att du är vänlig men ändå ledaren.

Hästen i detta fallet kopplar grimma med något dumt och farligt och därav kommer stressen fram. När en häst blir stressad visar den det på olika sätt, att gå runt, slå med huvudet, skrapa etc, men framför allt, den stänger av och det ända den ser är den elaka grimman som skall tvingas på den.

Jag hade testat med följande:

1. gå in i boxen utan grimma (blick neråt och undvik ögonkontakt, helt under tystnad) - klappa/smek med lugna tag över hela hästens kropp och avsluta med huvudet (öron, mule, ögon etc.)rygga hästen och lämna boxen med sänkt blick - stäng dörren. upprepa ryggningen tills att han backar när du ger kommando tex: peta på hästen mellan bogarna.

2. Gå in i boxen - ta med dig grimman gör samma sak med grimman i handen - men denna gång inte i huvudet.

3. gå in igen med grimman i handen (undvik hela tiden ögonkontakt och var helt tyst under tiden.) Denna gången samma sak och även då i huvudet, inga tecken på att ta på grimman.

4. När du känner att hästen och du är redo för att börja sätta på grimman, ställ dig bredvid hästen med grimman i handen. ta upp grimman mot huvudet som om du skulle sätta på den, börjar hästen då röra på sig och slå med huvudet etc, håll kvar grimman och rygga hästen. När hästen sedan står still tar du bort grimman vid huvudet och står helt stilla. (belöningen här blir att "faran" försvinner när hästen står still.) Börjar hästen att tugga betyder det att den funderar över vad som just hände och att den svarar på ditt kroppsspråk.

5. Gör denna övningen hela tiden tills att hästen står helt stilla, då kan du börja att sätta på denoch göra samma sak där, ta på grimman ta av när hästen står stilla. Ha tålamod och vänta ut honom. Hjälper inte detta får du höra av dig igen så ger jag dig en annan metod.


Sen har jag en annan sak jag undrar över: Han rör mkt på sig och skrapar med hovarna (och stirrar på mig, släpper mig inte med blicken!)när jag ryktar honom och då jag borstar benen så drar han upp dom under sig. Vad kan det bero på?

Han är en jättevänlig, gosig, lugn och härlig häst. Det här är han enda "problem" om man ens kan kalla det så). Jag skulle verkligen uppskatta svar, du verkar ha sån härlig och bra relation till de här djuren och jag vill verkligen förstå honom, inte bara bli irriterad.

- Det här med att inte stå stilla när man ryktar hästen är också typiskt stress relaterat. Jag har haft samma problem här med min ponny Dark Angel (hon var mer åt panik hållet när hon kom.)Jag gjorde som så att:

1. ställ hästen i gången - lär hästen att stå med huvudet sänkt och framåt (en avslappnande position) genom att dra i uppbindingen neråt samtidigt som du tex säger ner. Håll ett tryck hårdare och hårdare tills att hästen sänker huvudet , då släpper du trycket. (Såhär lär man hästar att gå undan för tryck.) Repetera tills att han han sänker huvudet när du ber honom.

2. Det är bra att ha någon som kan assistera när man sedan fortsätter (någon som ser till att hästen har sänkt huvud och en som ryktar.) Men är du själv stå bredvid hästen börja rykta på halsen och börjar han röra sig igen och ta upp huvudet så gör kommandot för att han skall sänka sig och håll huvudet fram. fortsätt sedan rykta när han är sänkt. repetera.

3. När han sedan är lugn släpp ut honom i hagen igen (utan att ha sadlat/tränsat eller ridit) det kan handla om att du  har honom inne i ca fem minuter men så fort han är lugn och kan behålla lugnet så får han gå ut.

Även här får man hela tiden vara uppmärksam om hästen kan ha ont någonstans, känn över hästen i rygg, manke, även benen och se om den ömmar någonstans, gör den då det så kommer antagligen stressen därifrån och bör då behandlas med tex kiroprakter.

Jag gjorde på detta vis med Dark Angel och det gick bra, hon blev lugn och kunde vara avslappnad. Men nu på senare dar när hon inte har stressen i sig och hon börjar likadant igen så har jag ett spö i handen när jag  står i gången, när hon då börjar åla runt och skrapa så petar jag på henne en bestämd gång - ryggar henne och fortsätter. Men det kan man bara göra på hästa som inte visar så mycket stress då dom kopplar det med fara istället för en tillrättavisning.

Allt handlar om respekt och förtroende, är du ledaren så märker du det på din häst. Den är oftast då lugn och harmonisk när den vet sin plats.

Tänk på hur dom fungerar i hagen - ingen ger sig på ledar hästen för då vet dom vad som händer.

Långt inlägg här amanda men jag hoppas att du kan testa detta, funkar inte det så hör av dig igen så får vi klura ut något annat, alla hästar funkar ju inte på samma sätt så man får testa sig fram.

Någon som har fler tips till Amanda? Släng in en kommentar :)

Kommentarer
Postat av: Amanda

Tack för tipsen! Jag ska testa dom i lugn och ro och ge det lite tid.



Förövrigt, vilket bra initiativ att starta en sån här blogg, tycker det är jätteintressant att läsa om dina framsteg med Dark, och jag har fått massor av tips och framförallt inspiration till att ha en lugn och harmonisk relation till sina hästar/hästar man arbetar med. Många glömmer det, framför allt på ridskolor, då stressnivån är rätt hög hela tiden och det kan vara svårt att få en häst lugn och ha förtroende för en när det är så mkt olika människor i omlopp där, och mycket barn och spring.



Bra med en påminnelse om den där lugna respekten mellan häst och människa.



Tack för en bra blogg, helt enkelt!

2010-11-10 @ 16:00:39
Postat av: Caroline

SV: amanda - tack för din kommentar, det värmer :) Får jag fråga vart du hittade min blogg? Så jag vet vart man kan hitta mig liksom :P

2010-11-10 @ 19:54:20
URL: http://carolineshastar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0