Skapa en punkt för ditt ledande!

Jag såg på en av Monty Roberts filmer som handlar om hur man lär hästen att bli ledd av ledaren. Genom att då från början visa vad som gäller kan man slippa att råka illa ut när hästen blir rädd för något eller helt av helt olydig.

Man börjar med att sätta på hästen Monty grimman (Dually grimman)


(Lånad från google)

Med den grimman kan du som ledare lättare korrigera din häst då den är väldigt stark och bestämd. Men det vill till att man anvnder den rätt.

Man går med hästen bredvid sig:
1. man börjar gå - bestämmer att hästen skall gå med sitt huvud precis vid axeln, inte för långt fram inte för långt brak, precis vid  axeln.
2. Om hästen inte följer dig så drar du hårt och snabbt fram hästen så att den går precis vid din sida med huvudet.
3. går den förlångt bak drar du till den hårt och ordentligt bakåt.
4. Precis samma när du svänger, oftast kommer hästarna före då men då får man vara snabb och korrigera så att den går med huvudet precis bredvid en.

Med detta förklarar man för hästen att den har det som bäst när det går precis bredvid dig, och så fort den ökar eller sackar så blir det obekvämt och jobbigt.

Jag testade på Dark som ofta vill gå före mig, och hon lärde sig väldigt snabbt. Jag stannade och hon stannade. Gick jag gick hon etc. Inga dröjsmål eller framfusighet utan bra lydnad. Detta behöver man oftast göra två tre gånger och sedan vet hästen vad som gäller. Speciellt unghästar!

Jag skrev förklaringen här för er som inte förstår så bra engelska :) Kolla filmen här! Klicka på filmen till vänster :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0