En svår nöt!

Yes nu har jag fått något mer att bita i. Money Maker är hela 11 år, 11år med smarthet!

Han kan definitivt det där med att rida ut, hur man får någon att ge upp, hoppa av och gå hem igen... precis som han vill. Han har gjort det förr och han  gör det igen. Stannar och vägrar gå framåt, helt utan förvarning! Som tur är så har han fått upp mig på ryggen och jag hoppar inte av för än att jag själv vill.

Igår tog jag och Carolina ännu en tur i skogen, vår andra tur. Allt gick bra över vägen där han kronglade sist men på andra sidan vägen blev det värre, han skulle inte fram. Han bara lunkar på, stannar och vänder. Han ger sig inte, jag ger mig inte. Först försökte jag att vänta ut honom, genom att bara styra honom åt det håll jag vill ha honom och låtsades att det regnade.. Men han triggar upp sig själv och han blir värre och värre, bara utav att man styr honom tillbaka. Så det gick inte.. jag fick byta taktik. Genom att starkt och bestämt ta ett stort ledande tag tillbaka och ett rapp där bak så blev han lite spak när jag tog tag med hårdhanskarna, och han gick fram.

Sedan började han igen, Carro och Cherokee stod en bit fram o MM brydde sig inte ett skit om att dom gick iväg. Nu höll han  på att dra sig ut på vägen där dom kör som dårar. så jag hoppade av gick fram med honom en bit, hoppade upp och drev fram honom hårt.

När han väl börjar att vända och är mittuppe i det kan man inte gå på honom för hårt, då blir allt värre, han stegrar o bockar så man får ta det vid rätt tillfälle. Men jag o Carro kom på det att hon rider lite bakom mig hela tiden, med sitt spö berett att vifta tillbaka MM om hanskulle börja vända. O ja han provade ju klart igen, men där va Carro o cherokee, viftandes med spöet och skrek bestämt att han skulle gå framåt, jag drev på honom hårt fram och han blev ganska paff faktiskt, han kom ingenstans och fortsatte sedan framåt igen. Mycket klapp och beröm :)

Där fick han verkligen lära sig hur det kändes att gå rakt fram, jag klappade, han hade långa tyglar o ingenting krävande hände, han fick bara gå rakt fram. Men så fort han försökte så var carro beredd, jag spännde mig och drev på honom fram o så fort han gick fram igen så blev allting kul, avslappnande o skönt. Så till sist struntade han i att vända o han slappnade av totalt.

Vi testade honom lite på vägen hem och han var jätteduktig. Där han stannade o jag fick hoppa av så löd han bra. :)

Någon av er som rider hingstar eller hanterar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0