Hell no!

Igår tog jag ju en tur på MM igen :)

Jag tog in honom, han var snäll i gången igår, väldigt mycig och lugn efter att han försökt att stå o skrapa o gå runt. Men jag sa till honom en gång ordentligt o sedan stog han där lugn och snäll. Men så fort jag gick ifrån honom så att han inte såg mig så började han igen men slutade när jag kom tillbaka.

Vi red ut. Vanliga rundan.. sussi var med denna gången där han brukade hålla på som mest, och hon trodde inte problemet var så stort som jag förklarat. Men om det ändrade hon uppfattning direkt. Han blir helt blockerad, jag är som en sluga på ryggen när han studdsar o hoppar o drar hemåt. O det är när man får kontakt med honom man kan gå på honom att gå fram, inte när han e blockerad o ska hem då blir allt tio gånger värre. Han stressar upp sig själv utan att man kräver något alls. O så fort han vänder o ska hem, o man inte gör något åt de (för att se vad som händer) så stressar han upp sig mer o mer hela tiden...? hrm ja det här är ett stort problem som ingen någonsin tagit itu med..

Så fort jag hoppar av så kommer han tillbaka till jorden och respekten är tillbaka, så blir han lugn. Sen kan man hoppa upp igen.. han e lugn.. sen ska han vända o helvetet är igång igen. Det som skulle krävas på honom är en 130kilos gubbe som satt på så att allt blir så mycket jobbigare, så kan han inte riktigt resa sig, bocka eller vad han nu vill göra.

Sussie försökte ju stå bakom honom, en bit bort, när han vände, men han såg inte henne heller. Han ska vända o så e de bara.

Mm har ju aldrig fått gå ihop med någon annan häst, då han är väldigt dominant o springer ner sina "kompisar" så han har ingen flockkänsla som andra hästar, när cherokee går så bryr han sig inte ett dugg! men när sussie tex leder honom o jag sitter på så går det, han har alltså mer tillit o förstroende för människor än för hästar. Han skulle behöva en kompis, men han e bara dum mot dom så det går inte!

Att kastrera honom skulle hjälpa mycket. Adrenalinet som pumpar i en hingst, pumpar inte på samma sätt som hos en valack eller sto. Utan det går upp över öronen på dom o tar lång tid för att lägga sig. Så skulle han kastreras så skulle han inte vara lika stark i psyket, o skulle inte heller bli lika blockerad, då adrenalinet inte drar igång på samma sätt!

Jaja vi får se hur det går! Ikväll drar jag till GBG för att kolla på Volbeat :D så uppdateringen denna helgen kan bli lite seg så ni vet! ha en bra helg :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0