Mr Money Maker!

MM är verkligen en ståtlig hingst, han har tre väldigt bra gångarter och han är extriört väldigt snygg! Nu när han varit hos två olika personer som lånat honom så har hans beteende ändrats. MM har alltid varit snäll i hantering, ridning etc. Men nu har han ändrats helt. Man måste nu ha kedja på honom för att ta in o ut honom från hagen, då han ska hingsta sig hela vägen ungefär.. O i stallgången är han stressad.. Han blir typ rädd bara man höjer handen för att klia sig i håret eller sätta så sig en hjälm. Så hingstkunniga har nog inte dom två  varit.

Jag menar man låter inte en stor och stark hingst göra som han vill, man måste sätta respekt i honom annars kan det till sist urarta.

Men igår skulle jag upp o rida på honom igen, utan att någon red med. Sussie var med mig för att kunna rycka in om han blev för jobbig. Men vi började rida i hagen, han skrek på stona som står i hagen en bit bort och han började att hoppa. O när hanblir sån kan man inte pressa honom så han stegrar eller bockar. Så man får låtsas att det regnar så går det över. Han gjorde så två tre gånger o till sist slutade han med det :)

Vi red mot vägen där vi red sist o han försökte att vända o skirka på de andra, men han lyckades inte på samma sätt som sist. Sussie gick en bit bakom för att vi skulle se vad han gjorde. Men sussie fick säga till honom en gång när han höll på att snurra runt på vägen för att impa på ettåringarna.. Sen efter vi hade fått rätsida på honom där så slappnade han av och jag kunde rida förbi stona utan ett pip från honom :)

Jag tog något varv i trav i hagen och sedan galopp. Han brukar vara segare än en åsna att rida men nu var han väldigt fram och glad, han gjorde två jättefina byte i galoppen o han var superkänslig. Så såhär får han gärna forstässa att vara. :)

Så med hjälp av att jag var lugn hela tiden och fortsatte att rida honom, istället för att bråka, när han började hingsta sig så slappnade han av snabbare och allt gick bra. vägen in till stallet gick också jätte bra o han var lugn hela tiden :)

Jag får se om jag eventuellt kanske kommer fortsätta att rida honom, det skulle vara skoj att få börja träna dressyr och hoppning igen. Han är så pass utbildad i dressyren så hankan jag lära mig massor på, o han kan lära sig massor i hoppningen :)

Vi får se vart det bär av :) ha en trevlig söndag!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Kan du berätta mer om MM? Är det din häst eller nån du lånade?

2012-08-14 @ 09:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0