utan sadel och träns!

Idag använde jag mig enbart av en special "grimma" som man främst använder till unghästar. Den gör det lätt att ta ner huvudet på hästen, att kunna ge starka och bra signaler om hästen ej lyssnar på kroppen. Men framför allt, den är bettlös och är enbart stark framtill.

Så jag tog upp dark i paddoken idag utan sadel och enbart med denna "grimma". Så började jag öva på att svänga utan att ta i henne och det gör hon ju utan några problem alls. Sedan var det halterna som skulle övas in, och hon saktar tempot när man ger signalen, men jag ville ha en snabbare halt och snabbare reaktion och det är då denna grimman kommer med i leken. När Dark tar för långa steg och reagerar långsamt så är det då jag tar ta i tyglarna stakt och får henne att göra halt, och s´å fort att hon står still släpps allt tryck i tyglar och i min sits. Så i slutet av passet som varade ca en kvart, så gjorde hon halt när jag bad henne utan några fördröjningar :)

Så nu e min plan så att jag repeterar skritten, med att göra halt, rygga, och när jag kan det uatn tyglar så går jag över till traven. och det tror jag är ganska snart jag kan göra det, för den enda gången jag behövde röra tyglarna va när vi skulle öva halterna de ca fem första gångerna!

Övning ger färdighet!

bild på dark och grimman så ni förstår hur den ser ut:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0