Dagens ridpass!

Idag tog jag mig en tur på Petra uppe i paddoken. Jag hade även med mig sussie för att hon skulle se hur Petra gör när jag rider!

Hon är spänd och arg, man märker att det är något jag gör fel men jag har bara inte kunnat hitta vad det är. Så jag testade att rida lätt på en åtta, det gick käpp rätt åt hel*ete. Men när jag tar av stigbuglarna och får sitta ner så går det som en dans. Eller det va att ta i, men bättre går det. Hon blir lyhörd, lugn och jag sitter som kungen i tronen, jag vet min plats liksom.

När jag rider utan stigbyglar är det som att jag hittar balansen lättare och jag sitter rätt belastar inte Petra. Jag håller mina händer stilla och hon flyttar sig för skänkeln i åttan.

Så jag måste alltså träna på att rida med stigbyglar och hitta tillbaka min säkra sits när jag rider lätt. Det låter kanske konstigt att jag rider henne bättre utan sadel och stigbyglar men i slutet, det sista halvåret jag och petra var igång red jag ALLTID utn sadel bara för att jag skulle lära min att sitta ner på henne, och sedan ha det som hjälp i hoppningen. Vilket belv väldigt bra!

Så nu e det den träning med stigbygel som gäller!

har någon av er haft samma problem?

Bilder från passet:








I alla bilder här har jag stigbygel på! Det gick som det gick..

Kommentarer
Postat av: Erika

Bara att träna på och hoppas de släpper. :)

Och de gör de säkert.



Vad stor hon ser ut o va på bilderna, o lite mage har hon allt va. ;)

2011-04-29 @ 19:35:35
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Erika

SV:

Ja de är super kul. :D

2011-04-30 @ 17:05:04
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Lina Jonsson

Fin blogg! :D

2011-04-30 @ 21:08:31
URL: http://beeeeautiful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0