Första uteritten för i år!

Sorry med frånvaron! Har haft en datorfri helg hehe!

I lördes sken solen och det var nästan för varmt för att vara sant! Jag passade på att ta mig en skritt tur på Petra i skogen. Hon var väldigt duktig till en början men bara efter några minuter ville hon vända och gå hem, hon vänder ju klart inte utan hon börjar titta sig bakåt för att försöka se om jag låter henne gå hem. Alla hästarna i hagen stod och skrek och kallade på henne hur länge som helst o det gjorde inte saken bättre! Men jag tvingade henne framåt och hon hade inte mycket till val än att gå fram. Efter ett tag lugnade hon ner sig med vändandet men då skulle hon helt plötsligt vara rädd för allt! Samma tur vi har tagit flera gånger.. Men efter ett tag slutade hon att vara rädd o då började hon trippa sig framåt och varierade det med att skritta fort.

Jag gjorde halt, ryggade flera gånger men nej hon lyssnade inte, men efter ett tag började hon bli trött och svettig så då skrittade hon bara snabbt. O på hemvägen skrittades det fort men ändå bättre än på vägen ut.

När vi närmade oss gården så började flocken att kalla på henne igen men nu visste hon att hon skulle få komma hem så hon var betydligt lugnare.

Westernhästar som beter sig såhär o bara vill hem, gör man som så med att man rider hem, kopplar upp dom vid något ställe, med lina som är töjbar och stark. Högt upp så att hästen inte kan fastna eller göra sig illa. så får hästen stå där i flera timmar utan kompisar o mat. Enbart vatten.. Då vänds känslan av att det är roligt att komma hem till att det är tråkigt så det blir ingen stress varken ut eller hem.

Detta gör dom då inte var gång dom ridit utan det behövs bara göras någon gång så att hästarna vet vad som kan vänta dom när dom kommer hem.

Smart och effektivt utan att skada eller trötta ut sin häst!

Jag gjorde dock som så att jag red upp i paddoken, travade två varv hoppade av där och sedan hem. Så slutade vi det lugnt och avslappnande. För där uppe e hon lugn som en ko! Men jag antar att hon inte ville lämna sin flock o sin lilla son trots att hon inte bryr sig om honom när vi e i paddoken. Men såhär har hon nog aldrig betett sig. Får testa någon gång i veckan igen!


Kommentarer
Postat av: Erika

SV:

Precis. :)

Raski förstod inte alls vad jag menade.



Så fort jag gick mot henne backa hon undan.

Men hon hade hela tiden blicken på mig.



Men jag fick peta lite med spöet på sidan om henne, så tog hon ett steg framåt.

Vet inte hur man ska jobba vidare, men jag gillar att testa nya tränings metoder.

Så hon lär sig acceptera mig mer, så ska nog fortsätta.



Jag vet inte om de kan bli fel, så länge man inte gör hästen illa kanske de inte blir fel. :/

Hm..

2011-04-04 @ 14:16:54
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0