helgen är här!

Yes nu e det helg igen, för mig har denna veckan gått i 190km/h! jag är riktigt nöjd med mitt jobb och ser verkligen fram emot vad det har att erbjuda framöver!

Min pojkvän gustav är bonne om ni inte redan visste det. Han har ett helt loft fullt med okrossad korn som han använder till sina kossor. Så jag tar där till Dark. Så krossar man det i en maskin så får man mat så att det räcker. O inte kostar det heller något! :)

Hästarna i stallet får betfor och korn kross, morgon och kväll. En massa hö på kvällen och så äter dom frukost höet uti hagen. Obegränsat med ensilage har dom hela dagarna vilket är väldigt bra i dessa kalla tider.
En häst i naturen käkar ca 16 timmar (tror jag) om dygnet, vilket gör att dom kan hålla värme hela tiden. Vissa ger ju bara hö morgon och kväll vilket går emot naturen för hästen. Sommaren är det lite annorlunda klart, men på vintern är det viktigt, speciellt när det är 20- grader ute.

Det roliga med att hästarna har mat dygnet runt gör dom verkligen inte tjocka. En häst som äter två gånger om dagen löper större risk att bli tjock då den samlar på sig allt den äter istället för att hålla magen igång, dvs hålla ämnesomsättningen igång.

hur fodrar ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0