Ponnyakuten..

Ja då va det det här med Lisa och Star igen. Lisen bratt får hon träna för denna gången och hon säger som så att alla hästar e olika.. jo klart e dom de, men inte så olika att den ena studdsar fram.. vad gör dom andra då? kryper, rullar backar? Nja o skulle det vara så att denna häst blir "uttråkad" när dom rider ut, rider på en framhoppning etc så tycker jag att ett ställe som e uttråkande måste ju vara hagen och boxen hemma...eller? Hoppar han och studsar som när hon rider då? Nja..

"ett problem ni nog alldrig kommer helt ifrån" säger lisen.. okej hon tävlar hästar på OS nivå, och ett problem som det är verkligen inte svårlöst! jag säger som så, släpp och rid på långa tyglar ett helt pass o se vad han gör. Jag kan nästan tippa på ingenting... Sedan måste man få hästen att känna sig bekväm med att gå i böjd form etc. Nu hålls det med korta tyglar ett fast grepp utan att ens ge eftergift. Av det lilla man ser på tv så ser det inte ut så i alla fall!

Star är verkligen en skitsnygg häst och Lisa som rider är nog duktig om hon sätter sig på en lugn och harmonisk ponny, men den här blir för mycket för henne tror jag. speciellt när den gjort det under hela tiden hon haft honom!

Vad tycker ni andra?

Kommentarer
Postat av: Erika

sv:

Tack. :'D

de värmde att få höra.



Jag har ju tagit hjälp av en NH tränare.

Eller hon är allround tränare, med bra o stor egen unghästvana.



Hon har kundskap om inridning,unghästar, hantering, NH träning osv.



Bred kunskap hon mer än gärna delar med sig ut av.

Så henne får jag mycket hjälp av.

Nu tar jag inte lektioner så ofta, pga av de underlag vi haft/har.



Jo jag tänker inte ge upp. :)

Även om de är tufft ibland.

2011-03-07 @ 18:41:40
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Min ena häst betedde sig som Star förut, när jag köpte henne. Hon har alltid fått beté sig på det viset så hon visste inte riktigt något annat.



Jag läste av henne uppe på ryggen och direkt när jag kände att "nu kommer det", då satte jag henne i arbete så som öppnor, skänkelvikningar, slutor osv så hon fick tänka till lite.



När hon var påväg upp i en stegring tog jag ett tygeltag och bad henne gå in på volt som sedan ledde till sysselsättning så hon åter igen fick annat att tänka på.



Detta betéende försvann inte på två röda, men det är mer eller mindre som bortblåst idag ett år senare =)



Så det där Lisen sa om att betéendet alltid kommer sitta kvar, njae.. Inte hos oss iallafall.

2011-03-13 @ 23:56:55
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Jessika

Klart att hästar har egna personligheter och att ALLT inte går att träna bort, men precis som du säger så verkar ju Stars beteende vara något helt annat. Min häst kan studsa runt lite när det är dags för galopp, hoppning eller annat kul, men då gör han det med glimten i ögat och bara en liten stund. Star ser inte ett dugg busig ut, bara obekväm med situationen.



Jag undrar också vad som skulle hända om man lät honom gå i en fri form på långa tyglar! Han krullar ju verkligen ihop nacken så som det är nu, börjar trippa och sedan kommer studsandet. Det är så svårt sånt här, när man bara ser det på tv... men det ser i alla fall riktigt farligt ut och ponnyn ser inte ut att trivas. Sen undrar jag hur en förälder kan låta ens barn rida på en sådan ponny, och speciellt utan säkerhetsväst!?



2011-03-29 @ 13:50:30
URL: http://www.enryttare.blogspot.com
Postat av: Fia

Nu har det ju kommit fram att hästen verkar ha ont vilket jag trott hela tiden.. synd att man ska misstänka att hästen är dum på 1000 olika sätt innan man kommer fram till att den kanske faktiskt bara har ont. Människor behöver bli mer ödmjuka mot sina hästar i allmänhet.

2011-03-31 @ 21:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0