Svar till Jennie!

Tänkte bara berätta om knepet som min medryttarhästs föra ägare gav mig, det va att ställa honom "hårt" åt höger och vänster, (han ska ha mulen vid typ sadelgjorden) sen rakställer man kramar i tyglarna så han står i "form" som hoppa upp, och börja om från början så fort han inte står stilla, vet inte om det är rätt metod, men så fort man ska hoppa upp tar han ju upp huvudet, men hon står iaf stilla, men då tycker hon att jag ska börja om, för han måste stå i form när jag hoppar upp, för annars vinner han över mig och hela ridpasset blir fel.
Hoppas du förstog ;P
skulle vilja veta bara vad du tycker om det, är det en bra metod ??

Jag skulle säga såhär att alla metoder är bra bara dom fungerar och inte skadar hästen. Det här med att stå på tygel när du hoppar upp betyder inte att det är du som har kontrollen. När din häst är avslappnad och står still när du hoppar upp innebär att du och hästen litar på varandra.

Att hästen tar upp huvudet när du hoppar upp kan bero på flera olika saker, och beror helt och hållet på hur den tar upp huvudet. Många hästar tar upp huvudet när man hoppar upp för att tex hålla balansen, eller rättare sagt balansera dom där kilona som drar sig upp på sidan av den. Det är inget negativt!

Om en uppsittning kan fördärva ditt ridpass när han inte "står på tygel" när du hoppar upp innebär att kommunikationen mellan dig och hästen inte riktigt räcker till. Respekten sitter inte i att hästen står på tygel när du hoppar upp. Går den när du går, backar den när du backar etc. Genom att låsa hästen på tygel när man alltid hoppar upp innebär bara att hästen kommer  känna samma obehag var gång man tar sig upp. Det är väldigt svårt för mig att se detta framför mig, har aldrig hört om det, men jag tycker att står din häst still och är avslappnad, man behöver inte ta i den etc så har du full kontroll och hästen känner sig bekväm i det läget. Jag har svårt att tro att hästen tycker att det är speciellt skoj när du ska hoppa upp och den måste stå på tygel.

Funkar detta? i så fall skulle du enbart behövt göra detta två tre gånger och problemet hade varit löst. Hoppas du förstår vad jag menar, en lösning skall man inte behöva använda var eller vartannan gång man ska hoppa upp utan lösningen skall ta bort problemet. Sen lägger man lösningen på hyllan och tar fram den igen om man behöver. Kom ihåg var alltid tydlig med dina signaler, testa gärna olika metoder och känn vad som funkar bäst! Hör gärna av dig om du testat dig fram :)

Vad tycker ni andra förresten?

Kommentarer
Postat av: Jennie

Tack för svaret :)

Alltså jag själv är mycket tveksam till det här och har aldrig använt det på honom förut, men sen fick jag en lektion av hans förra ägare och hon sa att jag skulle göra så varje gång jag hoppar upp, o sen jag började så står han stilla när jag hoppar upp men jag lyckas nästan aldrig att få honom att stå i form. Och det är ju inte så att han kastar med huvudet utan han tar bara upp det liksom och står kvar där.

Han jättehärlig från marken och så, följer mig vart jag än går.

2011-03-16 @ 20:16:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0