Uppsittning!

Som jag nämde i ett tidigare inlägg så tror jag att ett av de vanligaste problemen är att få hästen att stå stilla vid uppsittning och halter etc. Har fått en förfrågan om jag kan skriva ett inlägg om hur jag gör med hästar som inte står still vid uppsitning o det gör jag med glädje!

Ni känner säkert igen er att så fort ni tagit tag i man/sadel och satt i foten i stigbygeln, redo att hoppa upp, så går hästen eller snurrar runt en massa! Jo sådana hästar har jag stött på ett flertal gånger!

Jag gör såhär: Ställer mig bredvid, håller i den vänstra tygeln (inte sträckt) och tar tag i manen. sedan sätter jag i foten, börjar då hästen röra på sig tar jag hastigt tag i tygeln och får hästen att gå runt, gå på hästen hårt och slappna sedan av så att den sedan får gå runt, runt tills att den stannar själv. Då märker den att den inte kommer någonstans och stannar då. (det blir jobbigare att gå runt än att stå stilla.) Det viktiga är att när den väl stannar så måste du släppa trycket i tygeln och inte ha någon kontakt med hästen i munnen alls!

Detta repeterar jag tills det att jag kan hoppa upp. Ibland blir det så att man får hoppa på ett ben runt runt men det är inte ofta. Är det så att hästen går runt när du är på väg upp, be även då hästen att gå runt runt tills den stannar.

Men tänk på att vissa hästar inte vill stå still på grund av att dom känner obehag, tex har ont någonstans eller är rädda, känn alltid igenom hästen innan du hoppar upp för att se om den är öm i tex ryggen.

När Petra kom till oss för flera år sedan gick det inte att hoppa upp på henne, hon sparkade efter en och bara sprang runt, hon var fly förbannad! Hur ska jag fixa detta tänkte jag? Jo jag gjorde som så att jag bytte sida och hoppade upp på höger sida. Tror ni att den arga och stressade damen blev lite chockad när jag var uppe? Ja hon stod still och var paff. Sedan dess har jag inte haft problem med att hoppa upp på henne.

Jag gör även så att jag varierar med att hoppa upp från de olika sidorna, rider man var dag blir den vänstra sidan lätt "över belastad" och hästen kan bli öm i ryggen!

Lär alltid din häst att rygga, jag ryggar alltid mina hästar ganska kraftigt när dom inte står still när jag bett dom. Det blir även då jobbigare att backa än att stå still som man bad dom om. Att stå still ska dom tycka är skönt!

Har du även en häst som inte vills tå still så träna halter när du rider eller leder hästen. Men låt inte halterna vara långa i början. Hästen får inte hinna göra fel!

Ett lite rörigt inlägg men jag hoppas ni förstår :) Kom gärna med egna tips!


(bilden är lånad från google!)

Kommentarer
Postat av: Emelie

sv: Nej precis det håller jag med dig om! =) Hästen måste jobba på rätt sätt för att betéendet ska gå över. Annars blir det liksom inte "jobbigt" för dem och då kopplar de inte stegringar till jobbigt arbete.

2011-03-14 @ 14:45:43
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: EmbLeM

Sv: Vad skönt med lite mer snöfritt, men är det inte bara tjäle att rida på på? Skönt med paddock igen iaf :)

2011-03-14 @ 15:47:26
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Erika

sv:

Ja, hoppas dom kollade upp Star.

2011-03-14 @ 16:08:22
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Jennie

Tänkte bara berätta om knepet som min medryttarhästs föra ägare gav mig, det va att ställa honom "hårt" åt höger och vänster, (han ska ha mulen vid typ sadelgjorden) sen rakställer man kramar i tyglarna så han står i "form" som hoppa upp, och börja om från början så fort han inte står stilla, vet inte om det är rätt metod, men så fort man ska hoppa upp tar han ju upp huvudet, men hon står iaf stilla, men då tycker hon att jag ska börja om, för han måste stå i form när jag hoppar upp, för annars vinner han över mig och hela ridpasset blir fel.

Hoppas du förstog ;P

skulle vilja veta bara vad du tycker om det, är det en bra metod ??

2011-03-14 @ 17:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0