barbacka!

tog jag dark i hagen, satte på henne en grimma och tyglar. Sedan hoppade jag upp och red ut i hagen. Jag har inte ridit barbacka på henne många gånger, det kan knappt räknas på en hand. Men vi tog skritt trav och galopp där ute och hon skötte sig riktigt bra!

Hon travar lugnt och fint, med huvudet sänkt och är avslappnad! När det kom till galoppen så gick det också bra. Hon ökade takten hemåt men hade hela tiden sänkt huvud. Efter var gång jag galloperat på henne så gör jag halt och hon får stå och bara ta det lugnt. Det gör jag för att adrennalinet ska sänkas så att hon intre stressar upp sig och laddar för nästa galoppfattning.

jag tycker det är väldigt viktigt att mina hästar kan stå still och slappna av, nästan sova. Det betyder att dom känner sig säkra och kan slappna av trots att en ryttare är på ryggen. Man blir ingen stress faktor för dom. Både Dark och Petra älskar att stå still, ber jag dom att stå stilla så gör dom det och dom går inte för än jag ber dom. Dom tycker det är skönt och det innebär vila.

Många hästar far ju runt eller stirrar sig runt överallt och då slappnar dom verkligen inte av...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0