Spansk skritt!

Det vill jag lära Petra och Dark, så jag frågade en annan bloggare om hon kunde beskriva lite hur hon gör för att lära grunderna till spansk skritt. Läs om det här!

Det har varit och är väldigt mycket jobb för min del denna veckan. Igår var jag dock ledig så att jag kunde åka till hästarna! Tog in dark för att kratsa hovar och rykta henne lite. Man kan ju lugnt säga att hon är en märklig häst. Igår när hon kom in så började hon stirra direkt, skriker efter dom andra, skiter och pissar. Ja man kan undra vad hon tänker på, (Hjälp, ska jag dö? eller jag kommer aldrig igen få se mina kompisar!!) oavsett vad det är så är hon väldigt beroende av sina häst kompisar. Nu har hon inte varit inne själv på ett bra tag, så jag fixar dom utomhus, men igår tog jag in henne och hon var stressad mer än vanligt. '

Men det märkliga är att säger man till henne på skarpen och inte låter henne bli sån så coolar hon ner direkt, men skulle det då vara så att jag går ut ur stallet så börjar hon igen. Både jag och sussie har försökt alla möjliga metoder för att få henne att coola ner och inte stressa upp sig och det enda som har hjälp vid dom situationerna har varit att vara bestämd, hon ska stå avslappnat med huvudet sänkt och stå still. Men sen är det inte var gång hon beter sig stirrigt heller, det kanske är var sjätte gång man tar in henne ensam. Nu e det väl för att hon går med sina polare dygnet runt och då blir dom klart mer tajta i flocken.

Men tur e i alla fall att hon inte gör så var gång, men det hade varit skönt att få bort det helt!

I början stod hon ju inte still en sekund, började svettas och skaka i hela kroppen. Så denne "stress" som hon visa nu emellanåt är verkligen mild i jämförelse med för ett år sedan när hon kom!









Hon är lugn som en ko vid de andra tillfällena så dom förra ägarna måste verkligen utsatt henne för något bnär hon varit ensam. Vem vet, hon kanske har stått helt ensam en längre tid i hage eller box?


Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej och tack för din kommentar!:)

Ska försöka svara på dina frågor lite kortfattat (vilket inte är så lätt!) Först skulle jag rekomendera dig att leta efter en bra tränare som du kan få hjälp av, men det är klart att du kan göra mkt själv också.



Ni behöver börja med att jobba på grunderna, börja i skritt och få henne att förstå gas och broms. Gör henne uppmärksam på dig genom att göra mycket övergångar och halter, om hon är en stressad dam kom ihåg att vara lugn och ha tålamod. Men glöm inte bort att driva lätt även fast hon är het, försök visa henne vägen. När hon tar förhållningar och framåtdrivande hjälper i skritt går du över i trav och när det fungerar där jobbar du med samma sak i galopp. Om det inte fungerar gå tillbaka till skritten och jobba där. Var lugn men stadig i handen, formen kommer efterhand.När du känner att hon förstår dina hjälper kommer du känna att hon bjuder ärligare och mjukare till bettet, då kommer hon också så småningom att mjukna i nacken och komma på tygeln.

Det är jättesvårt att ge tips när jag inte sett er, men man kan allti jobba på ovanstående oavsett nivå. Men somsagt en duktig tränare som du känner att det funkar med är A och O! Lycka till! :)

2011-05-27 @ 12:11:52
URL: http://sofieanderssondressyr.blog.se
Postat av: Lucas Gustavsson

Anmäl dig till dagens blogg om du känner för det :)

2011-05-27 @ 12:49:56
URL: http://modemaniac.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0